Telegraaf vs Volkskrant

Standard

Hier een leerzaam stukje over de vergelijking tussen de Telegraaf en de Volkskrant.

De Telegraaf
De Telegraaf is de grootste (ochtend)krant. De Telegraaf is een massa en sensatiekrant. Het is in 1898 opgericht. Tussen 1945 en 1949 mocht de Telegraaf niet verschijnen vanwege collaboratie met de Nazi’s tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is een populaire krant sinds de jaren 1950 en dat komt o.a. door de opmaak: weinig onderwerpen op de voorpagina, met grote koppen en weinig letters. De krant wordt vooral gelezen door wat lager opgeleiden en mensen uit de zakenwereld. Het blad richt zich op een breed publiek (‘dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving’),[2] met name door gebruikmaking van een conservatieve en populistische stijl, waarmee specifieke doelgroepen worden aangetrokken voor de adverteerders in het blad. Voor dit doel wordt het blad ook deels op tabloid- en deels op broadsheet-formaat uitgebracht. Ook is de krant geliefd in de sportwereld. In de krant staan veel nieuwsberichten en interviews. Er staan nauwelijks achtergrondverhalen in. Verder wordt er veel aandacht besteed aan criminaliteit en nieuws dat dicht bij de mensen staat. Politiek gezien heeft de krant een tendens naar rechts. Als je de voorpagina van de Telegraaf vergelijkt met de voorpagina van de Volkskrant zie je dat er bij de Telegraaf veel meer kleur, plaatjes, en foto’s zijn gebruikt. De Telegraaf gebruikt minder tekst op de voorpagina dan de Volkskrant. De Telegraaf schrijft hun nieuwsberichten op een erg sensationele manier. De krant heeft veel bijlagen, zoals de Vrouw in het weekend en De Financiële Telegraaf. Ook is de financiële bijlage behoorlijk serieuzer van opzet dan de rest van de krant. volkskrant.750
De Volkskrant
Het dagblad de Volkskrant is een van oorsprong rooms-katholieke Nederlandse krant, die zich sinds de jaren zestig richt op de hoger opgeleide lezers, tot aan de jaren negentig links van het politieke midden plaatste en daarna meer naar rechts is opgeschoven. De krant wordt naast NRC Handelsblad en Trouw gezien als een Nederlandse kwaliteitskrant. Mede door de opkomst van internet en een dalende oplage is het dagblad een koers gaan varen horende bij de belangstelling van de hoger opgeleiden  met meer aandacht voor kunst en lifestyle waarbij het de neiging heeft om de lay-out zo in te richten dat het meer jongere lezers aantrekt.In 2011 had de Volkskrant een gemiddelde oplage van 263.747 stuks per dag en is daarmee de derde betaalde krant van Nederland, na de De Telegraaf en het Algemeen Dagblad.  In de jaren negentig bezette de krant enkele jaren de tweede plaats Deze ochtendkrant is opgericht tussen de wereldoorlogen als blad van de katholieke vakbeweging. In de jaren 1960 verdween het katholieke karakter. De Volkskrant is een kwaliteitskrant. De voorpagina is veel voller dan die van de Telegraaf en het Algemeen Dagblad. In de rest van de krant komen meer onderwerpen en uitvoerige berichten aan de orde. Het heeft een rustige opmaak. Het is een algemene krant en is politiek links georiënteerd. De lezers komen uit de progressieve hoek, zoals studenten, ambtenaren en hoger opgeleiden. Er is veel aandacht voor de economie, politiek en onderwijs in de nieuwsberichten, interviews, achtergrondverhalen en nieuwsanalyses. Vanaf 29 maart 2010 verscheen de Volkskrant volledig op tabloidformaat. Nadat het tweede katern reeds op dit formaat werd gedrukt, volgde eind maart ook het eerste. De zaterdagse bijlagen kregen het grotere Berlinerformaat. Het Volkskrant Magazine bleef ongewijzigd.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s