Reflectie Belbin test

Standard

Vandaag hebben we een test gemaakt waaruit blijkt wat voor een soort persoon je bent in groepsverband. Waar ik het hoogst op heb gescoord is VM. VM staat voor vormgever, dat houdt in dat ik een gemotiveerd persoon ben die snel te werk wilt gaan. Een zwakte aan die kwaliteiten is dat ik snel geïrriteerd raak door mijn ongeduld. Ik ben graag aan het werk, waardoor ik niet graag tegen wordt gehouden.

belbin

Waar ik ook hoog op scoorde is GW, de groepswerker. Als groepswerker ben je goed in het werken in een groep doordat je sociaal bent. Daardoor Kun je alleen besluiteloos zijn doordat je ook de meningen van anderen wilt gebruiken.

Dat ik sociaal goed ben daar kan ik me zeker in vinden. Maar het maken van een besluit vind ik alleen niet zo lastig. Het komt vast wel eens voor dat een bepaald besluit wat moeilijker is alleen komt dat niet vaak voor.

Een van de redenen daarvoor is dat ook een vormgever ben. Iemand die snel te werk gaat dus het zou eerder voor kunnen komen dat ik te snel een besluit zou nemen. Dus misschien is het soms lastig maar het gebeurt alsnog snel. Mocht mijn beslissing niet de juiste zijn dan herstel ik mijzelf en zorg ik er voor dat mijn idee alsnog wordt uitgewerkt maar dan eventueel op een andere manier.

Dan de laatste waar ik ook hoog op scoorde is VZ. Dat is de voorzitter in een groep. Een voorzitter geeft de leiding alleen de mindere kant aan de voorzitter is dat deze niet creatief is. In deze kan ik me dus ook wel vinden, ik heb graag de leiding doordat ik me focus op zekerheid. En het is niet dat ik niet creatief ben maar wel minder. Het is niet dat ik spontaan hele creatieve ideeën krijg.

Het gene dat ik hiervan dus geleerd heb is dus dat ik een gemotiveerd persoon ben die graag snel aan de slag gaat. Dat ik het fijn vindt in een groep te werken en dat ik goed kan samenwerken met verschillende soorten mensen. Ook heb ik skills in het nemen van de leiding waar ik me in kan vinden.

Mijn valkuilen zijn dat ik snel geïrriteerd kan raken wanneer het allemaal te lang duurt en wanneer ik niet snel vooruit kan. Het nemen van besluiten zou voor mij lastiger zijn, maar dat vind ik meevallen. En dat ik minder creatief zou zijn is ook beetje herkenbaar. Ik moet daar in ieder geval meer moeite voor doen dan voor theoretische vakken.

One thought on “Reflectie Belbin test

Leave a Reply

